זעזוע בירושלים: יצירת אמנות מקרעי גמרא מוצגת ברחובה של עיר

    כתבה וצילמה: דבורה גינזבורג 1 Comment on זעזוע בירושלים: יצירת אמנות מקרעי גמרא מוצגת ברחובה של עיר
    23:38
    16.05.24
    אבי יעקב No Comments on מתארגנים לקראת חג השבועות? ב'מקס סטוק' תמצאו הכל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    קרעי מסכת ברכות ומסכת נידה שהפכו למוצג אמנותי בגלריה בנחלת שבעה מעוררות סערה. בעקבות חשיפת אתר קול חי פנה הרב הראשי לישראל יונה מצגר לחברי הכנסת: פעלו ליזום הצעת חוק שתאסור שימוש בתשמישי קדושה לצורך אמנות

    תופעת השימוש בספרי קודש לצורך "אמנות" מתרחבת. ערב חג הפסח תשע"ג מציגה גלריה בירושלים יצירת אמנות שנוצרה מקרעים של צילומי מסכת ברכות ומסכת נידה. היצירה, שמוצגת לראווה בחלון הגלריה נעשתה בצורת טלית קטן כאשר גוף הציצית עשוי מקולאז' של דפי המסכתות שנקרעו והוטלאו לכדי "יצירת אמנות".

    בעל הגלריה ניסים כהן מסביר "זו אמנות מודרנית אף פעם לא שמעתי מישהו שהתלונן על זה. האמן, שמו יעקובי, מתחיל עם הדף הראשון של התלמוד ומסיים בדף האחרון ובמרכז יש ציציות ובשבילו זו כל התורה".
    אתה אדם דתי? אין לך בעיה עם זה שקורעים דפי גמרא?

    "(צוחק) אני דתי ואין עם זה שום בעיה. אמנות זו אמנות. זו לא פעם ראשונה שאדם עושה שימוש בדברי התורה ביצירות, זו האמנות היום".
    בעל היצירה, המכנה עצמו יעקובי מסביר: "שאלתי ואמרו לי שאם דפי הגמרא הם בלי שם השם ואמורים להיות בגניזה אפשר להשתמש בזה לאמנות".

    בעקבות פניית אתר קול חי, פנה הרב הראשי הרב יונה מצגר לחברי הכנסת חובשי הכיפה בבקשה כי יציעו הצעת חוק שתאסור שימוש של חול בספרי ובתשמישי קדושה.
    במכתבו כותב הרב מצגר: "הנני להתריע על תופעה קלוקלת, שלדאבוני אני שומע שבזמן האחרון קנתה לה שביתה במקומות שונים. המדובר הוא, בלקיחת ספרי קודש ושאר תשמישי קדושה, ושימוש בהם למטרות של חולין, כמו שילובם בתוך יצירות אומנות, וכדומה. דבר זה הוא איסור חמור על פי ההלכה"
    עוד מוסיף הרב מצגר: "מלבד עצם חומרת האיסור, התנהגות כזו מעידה על חוסר כבוד למסורת ומורשת ישראל, ופוגעת בחוסן הלאומי של העם בישראל.
    "השמירה על כבוד ספרי התורה שבכתב ושבעל פה, ושאר תשמישי הקדושה, היא שמירה על סמלי הייצוג של עם ישראל – עם הנצח". סיים הרב הראשי את מכתבו.
    לפני מספר חודשים חשף אתר קול חי כי גם גלריה בלב תל אביב שילבה דפי גמרא מקוריים בתוך יצירות אמנות והמחלקה המשפטית ברבנות הראשית החלה לנקוט בצעדים כלפי הגלריה.

    IMG-20130318-WA0075

    אמנות מודרנית במוצגים עתיקים. דפי גמרא בשימוש ביצירות אמנות

    IMG-20130318-WA0077

    מברכות ועד נידה. יצירה בדפי הש"ס

    IMG-20130318-WA0076



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      לא מבין למה לא מגישים תלונה במשטרה על פגיעה ברגשות דת? הרי זוהי עבירה בספרי החוקים.